Hotellgäster

5 typer av hotellgäster att locka

För att maximera nyttjandet av dina hotellrum behöver du locka flera olika typer av hotellgäster. Barnfamiljer som behöver extra förvaringsutrymme, affärsresenären som vill sitta vid ett bra skrivbord för kvällsarbetet. Fotbollslaget eller kompisgänget som behöver stora rum med flera bäddar. Hotellinredingen spelar en stor roll i hur positiv vistelsen upplevs för din hotellgäst. Vi ger några konkreta tips för att nå fem viktiga typer av resenärer.

Låt rummet anpassa sig efter hotellgästen, inte tvärtom.

Hotellgäster har olika förväntningar på sin vistelse. För att kunna möta de olika önskemål som finns är det viktigt att hitta sätt att skapa flexibla rum som kan enkelt anpassas efter hotellgästens behov och önskemål. Det är bättre att rummet anpassar sig efter hotellgästen är tvärtom. Ett tydligt exempel är behovet av sängplatser som varierar från kundtyp till kundtyp. Helst ska rummet vara både standard- och flerbäddsrum. Smart hotellinredning hjälper till med detta. PMIs egenutvecklade sängskåp Capacity Bed är ett exempel på hur en sådan hotellinredning genom att du enkelt kan förvandla standardrum till familjerum.

Vi har identifierat 5 olika typer av hotellgäster som vi tror är viktiga att försöka attrahera. Med våra tips och god planering kommer du en bra bit på väg.

1. BARNFAMILJEN

Barnfamiljer (Active Family) besöker nästan uteslutande hotell inför lediga perioder som helger, lov och semester. Ofta finns det något evenemang eller någon attraktion på orten som lockar dem. Efter en dag av aktiviteter finns ofta behovet av sköna sängar eller soffor för att vila upp sig innan kvällens restaurangbesök. Det är inte heller ovanligt att man har flera omgångar kläder med sig. Bra förvaringsplatser uppskattas för att slippa gräva i resväskor när barnens byxor har blivit smutsiga.

Tips för att attrahera och hantera Barnfamiljen:

  • Sköna sängar för alla i familjen
  • Tvättbara materialval
  • Barnvänlig frukost
  • Bra förvaringsmöjligheter

 

2. AFFÄRSRESENÄREN

Om barnfamiljer är hotellgäster som oftast besöker hotell på lediga perioder och helger är det vanligt med affärsresenärer på vardagar. Det kan vara någon mässa eller liknande som lockar affärsresenären eller så är det kundbesök. Oavsett är det ofta tidiga morgnar vilket gör att det är viktigt med sköna sängar och bra frukostmöjligheter. Även möjlighet att kunna sitta vid ett skrivbord för att sammanställa dagens möten kan vara uppskattat.

Tips för att attrahera Affärsresenären:

  • Skön säng och bra frukost.
  • Tillgång till bra WiFi eller data-uttag (notera att vissa företag inte tillåter att deras personal kopplar upp sig på öppna WiFi-nätverk av säkerhetsskäl)
  • Arbetsplats med plats för bärbar dator
  • El-uttag för mobilladdare och liknande
  • Middag inkluderad i priset

 

3. KOMPISGÄNGET

En grupp resenärer som blivit allt vanligare är några vi kallar ”kompisgänget”. En antal personer som åker på rock-konserter, fotbollsmatcher och liknande. Ofta är priset en avgörande faktor så själva hotellövernattningen inte är deras huvudfokus. Här är det viktigt att kunna erbjuda flera bäddar i samma rum och bra utrymmen för kläder då rummet ska härbärgera flera vuxna personer. Notera att den här målgruppen inte är lika säsongsberoende då det ofta är evenemang som styr resandet.

Tips för att attrahera och hantera gruppen Kompisgänget:

  • Hotellinredning som tål att hanteras
  • Tvättbara materialval
  • Möjlighet att utöka antalet bäddar
  • Gott om eluttag för laddare och ”paddor”
  • Bra klädförvaring

 

4. WHOPs (Wealthty, Healthy Older People)

En grupp hotellgäster som ökat de senaste åren är pensionärer och äldre som gärna reser i par eller grupp. Dessa hotellgäster har olika anledningar för sina resor men ofta är det en attraktion eller ett evenemang som lockar. Natur och kultur är också vanliga anledningar till resan.
Sköna sängar och en känsla av vardagslyx med bra hotellfrukost är viktigt för att locka denna grupp. Hur resvan man är varierar stort i denna grupp varför en känsla av omhändertagande också bidrar positivt till besöket.

Tips för att attrahera gruppen WHOPs:

  • Sköna sängar som inte är för låga för att de ska vara enkla att komma i och ur.
  • Tillgång till SPA och relax.
  • Möjlighet till ”vilplatser” dagtid.
  • Omhändertagande och vardagslyx.
  • Om hundar är tillåtna uppskattas hundskål och även något extra för vovven.
 

5. DINCs (Double Income No Children)

Denna grupp av hotellgäster är liknar WHOPs men har ofta större resvana. Det som lockar till hotellbesöket är ofta konserter och andra kulturevenemang. Fräsch hotellinredning som sköna sängar och fåtöljer ger en känsla av vardagslyx som uppskattas. En bra hotellfrukost i avslappnad och stressfri miljö är också viktig.

 Tips för att attrahera gruppen DINCS:

  • Hotellinredning som känns lyxig och fräsch.
  • Sköna sängar och sittplatser.
  • Hotellkorridorer som inte är glammiga.